دكتر فرانك كرچنر، رئيس مركز ابتكار روباتيك در مركز تحقيقات هوش مصنوعي و گروه روباتيك آلمان در دانشگاه برمن اظهار كرد: ما بايد سيستمهايي را توليد كنيم كه به قابليتهاي انسانها نزديك باشند.
مركز هوافضاي آلمان اخيرا با سرمايه گذاري 4.59 ميليون دلاري بر روي پروژهاي براي ارتقاء مغزهاي نرمافزاري آيلا و روباتهاي فضايي مشابه موافقت كرده است.
اپراتورهاي انساني در زمين از يك ماوس مخصوص و حتي فناوري پيگيري احساس كينكت مايكروسافت بر روي كنسول بازي ويديويي ايكسباكس براي كنترل آيلا استفاده ميكنند.
آسلا همچنين نشان داده كه ميتواند حركات بازو و دست يك اپراتور انساني را تقليد كرده و چگونگي فشار بر روي دكمه و سوئيچهاي چرخشي به خودي خود را ياد گرفته است. اين مهارتها براي كار بر روي آزمايشگاه مدارگرد الزامي است.
نرمافزار «آيلا» با ثبت حركات انسان، تقسيم آنها به بخشهاي كوچكتر و سپس كنار هم قرار دادن آنها براي ساخت حركات جديد خود به يادگيري حركت موثر دستان و بازوهايش پرداخته است. اين كار يك كتابخانه از رفتارها را براي اين روبات فراهم كرده كه بتواند از آنها براي انجام كارهاي جديد استفاده كند.
پروژه «بسمن»(رفتارهايي براي دستكاري متحرك) قرار است در يك دوره چهارساله بر اساس سرمايهگذاري سازمان هوافضاي آلمان اجرايي شود. در نهايت اين پروژه ميتواند مغزهاي روباتيك را براي نسل بعدي روباتهاي انساننما توليد كند كه ميتوانند به روبات آمريكايي Robonaut 2 در ايستگاه فضايي بپيوندند.
چنين نرمافزار يادگيري همچنين ميتواند در زمينههاي گستردهاي از روباتهاي انساننما به كار برده شود.